Rozhovor ve Stereu a Videu z roku 1998
Neposlouchejte hluk ale zvuk !
S naší redakcí jsme byli na návštěvě v ostravském Hi-Fi Studiu Panský Dvůr. S jeho pracovníky jsme si povídali v jejich poslechovém studiu. Toto je rozhovor, který se uskutečnil v roce 1998 a který zčásti není již aktuální co se týče značek zboží. V druhé části přetiskujeme rozhovor s majitelem studia, který vyšel v čísle 12/02 časopisu Audio.
Proč jste si zvolili jako formu prodeje elektroniky poslechové studio ?
Každý, kdo chce kvalitně poslouchat hudbu, sledovat filmy z TV, DVD či videa si zvukovou nebo video aparaturu umístí do obytné místnosti. A právě poslechové studio navozuje stejné podmínky jako má každý doma. Zde si zákazníci mohou sednout do sedačky a my jim dle jejich přání pustíme vybrané komponenty, případně předvedeme domácí kino. Přitom se zákazníkem konzultujeme jejich dotazy a přání a snažíme se jim co nejlépe poradit a vybrat. Mnozí kupují aparaturu jen podle vzhledu nebo testů z časopisů Audio, Stereo & Video a třeba si to ani neposlechnou, protože v klasických prodejnách na to nejsou zařízeni. Každý by si měl donést své dobře známé CD nebo LP desku, podle které bude zvuk hodnotit. Jen takto může poznat rozdíl mezi zvukem doma a ve studiu. Samozřejmě na zvuk má vliv i poslechová místnost s jejím vnitřním uspořádáním. Místnost by měla být alespoň částečně zatlumena, což představuje běžný obývací pokoj vyplněný nábytkem. Proto i my jsme místnost upravovali jen částečně, abychom navodili stejné podmínky jako má většina doma. V případě větších akustických úprav bude zvuk zaručeně lepší.
Jaký sortiment zboží mohou u vás zákazníci najít ?
Prodáváme především reprosoustavy, zesilovače, CD přehrávače, gramofony, komponenty pro domácí kino, propojovací kabely a další zařízení ve všech cenových kategoriích. Kromě těch dražších komponentů jsou výrobky většinou skladem nebo k dodání do tří dnů. Na objednávku zajistíme televizory, videorekordéry, videoprojektory, kamery, autorádia, minivěže, prostě vše co se týká spotřební elektroniky.
Jakým značkám dáváte přednost ?
Máme určité značky, které jsou u nás prioritní. Jsou to především značky, které sami dovážíme a to Reference 3A u reprosoustav a dále zesilovače od firem Sunfire a Audio Valve a kabely od firmy DH Labs z Floridy. V budoucnu bychom chtěli tento sortiment ještě rozšířit o další značky. Kromě toho u nás prodáváme reprosoustavy firem JM Lab, Xavian, Cabasse, Heco, Castle, Dantax, Jamo, Canton, domácí kino od firmy Onkyo, u audio komponentů Cambridge Audio, Rega, Creek,CEC, Nad a high-end jako Classe, Wadia, Mark Levinson, VTL, kabely Wireworld, Krautwire, a Straitwire. Tento sortiment se ale také obměňuje podle poptávky na trhu. Jsme schopni zajistit jakékoliv zboží od většiny značek na našem trhu.
Jaké zákazníky oslovujete a jaké služby jim poskytujete ?
Neděláme mezi nimi rozdíly, jestli chce někdo něco koupit za pět či stopadesát tisíc, všem vyhovíme stejně. Některé zboží jsme ochotni poslat i na dobírku. Poskytujeme i prodej na splátky bez ručitele, prostřednictvím leasingových firem nebo prostřednictvím spotřebitelských úvěrů peněžních ústavů. Vybrané značky nebo i konkrétní zboží můžeme prodat na splátky i bez navýšení. Zákazníkům, kteří si u nás objednají celé sestavy a neumí komponenty sestavit provedeme i celkovou instalaci. V Ostravě a blízkém okolí zákazníkům zboží zdarma přivezeme, ve větších vzdálenostech po dohodě.
Děkujeme vám za rozhovor a přejeme vám mnoho spokojenývh zákazníků.
Rozhovor s majitelem Hifi Studia Panský Dvůr panem Diokem, uveřejněný v čísle 12/02 časopisu Audio.
1) Kdy a jak se poprvé projevil váš zájem o audio? Jak jste se „profesionalizoval“?
Když to vezmu úplně od začátku, tak všechno začalo již hodně dávno v době , kdy jsem chodil na burzy s deskami. Již tehdy mě velmi zajímalo na čem budu elpíčka přehrávat co možná nejlépe, ale v době totality se toho mnoho zajímavého sehnat nedalo. Na vysoké škole jsem chodil do vědecké knihovny, kde jsem si půjčoval zahraniční časopisy s audio technikou a tak jsem se poprvé seznamoval ( zatím jen na papíře ) s výrobky v té době renomovaných hifi a highendových firem, o kterých jsem neměl ani potuchy. Sám jsem vlastnil v tuzexu pořízenou sestavu Technics s reprosoustavami Videoton. To bylo někdy v roce 1985. K zásadní změně došlo jednou v roce 1994. V té době jsem si chtěl koupit nějaký nový audio přístroj ( už nevím co to bylo přesně ), protože už tu bylo po revoluci daleko více možností a řekl jsem si, proč bych se nezačal živit i tím co mě už hodně dlouho baví. Byl jsem společníkem v jedné stavební projekční firmě a zároveň jsem začal doma prodávat první audio-video techniku. Začal jsem číst naše i zahraniční odborné časopisy a tak získávat větší přehled v oblasti hifi a high-endu. Pamatuji si, že můj první opravdu high-endový přístroj byl integrovaný zesilovač Krell KAV-300, který jsem měl doma na předvádění.
2) Jak vzniklo Hi-Fi studio Panský Dvůr (proč tento název) ?
Situace se stala již neúnosnou, prodávat doma se ženou a dvěma malými dětmi, kde chodili cizí lidé a k tomu ještě projektovat. Bylo rozhodnuto, pokud chci dále prodávat elektroniku musím s ní z domu a najít si ve městě vhodné prostory. Místnost, kterou jsme s mým bývalým společníkem našli se nacházela v areálu se známou hospodou Panský Dvůr. Proto jsme i název našeho hifi studia pojmenovali Panský Dvůr , aby to zákazníci jednodušeji našli. To bylo koncem roku 1996. Brzy poté jsem již definitivně skončil s projekční činností a naplno se věnoval jenom elektronice. V budově , kde bylo hifi studio, jsem postupně vystřídal několik místností a v roce 2000 zde proběhla rozsáhlá rekonstrukce a modernizace několika místností na studio do dnešní podoby.
3) Nabízíte širokou škálu hi-fi výrobků, ale i high-end renomovaných značek. Které se nejlépe prodávají a proč? Jaké žhavé novinky z oblasti audio, teď klientům nabízíte (popis, výhody, event cena)?
Myslím, že prodej hifi a high-end elektroniky v dnešní době supermarketů, internetu je velmi složitý a náročný. Mnozí zákazníci se nechají zlákat akčními cenami těchto obchodů a kolikrát ani nepřemýšlí o užitných hodnotách těchto výrobků. Mnoho zákazníků je při nákupu také ovlivněno výsledky testů a jde nakupovat, aniž si výrobky předem poslechne. Výsledky testů mají také obrovský vliv na to , zda se daný výrobek bude prodávat dobře nebo špatně, ale dle mých zkušeností i velmi dobře hodnocený se může prodávat jen určitou dobu, pak se na to zapomene a prodej velmi klesne nebo se zcela zastaví. Co se tedy prodává nejlépe ?
Nemohu specifikovat přímo značku, ty se rychle mění poptávkou trhu, ale některým zůstávám věrný stále např. Onkyo. Mohu říci , že se asi nejlépe prodávají reprosoustavy, poněvadž ty si v supermarketech ani na internetu neposlechnete a skutečný poslech si můžete vychutnat jedině v hifi studiích. Kromě toho se dobře prodávají komponenty pro domácí kino (receivery , dvd přehrávače ). Z mých dovážených věcí se mi nejlépe prodávají kabely americké firmy DH Labs s obchodním názvem Silver Sonic, které se vyznačují vynikajícím poměrem výkon/cena. Ty navíc potřebuje každý, jak fanda audiofilského sterea, tak milovník domácího kina. Co se týká novinek připravuji dovoz velmi zajímavých co do zvuku i designu reprosoustav ve velmi přijatelných cenových relacích, ale nebudu zatím nic prozrazovat, poněvadž je vše zatím ve fázi jednání. V budoucnu bych chtěl obohatit trh o nové zajímavé komponenty pro stereo i domácí kino.
4) Kterým značkám vy dáváte přednost a proč, respektive na čem nejraději posloucháte hudbu a jakou?
Co se týká domácího kina upřednostňuji firmu Onkyo, kterou prodávám již od roku 1994 a zůstanu ji věrný i kdyby zrovna neměli povedené výrobky, což u ní rozhodně neplatí. U stereo komponentů dávám přednost firmám Rega a Vincent, které poskytují vynikající zvuk za co nejméně peněz. Z reprosoustav musím vyzdvihnout firmy Cabasse, Jm Lab, Rega a z českých výrobců Authentic Voice z Brna. Co se týká high-endu se mě líbí dobré lampové zesilovače a jednou z voleb jsou i mnou dovážené zesilovače německé firmy Audio Valve a s nimi dobře znějící švýcarsko-holandské reprosoustavy Reference 3a. Po zkušenostech se již u nás nevyplatí investovat do dovozu velmi drahých a méně známých značek. Z toho důvodu nevidím již další dovoz těchto high-endových výrobců za přínosný, a hledám nové komerčně zajímavější produkty. Ze stejného důvodu jsem již dříve skončil s dovozem amerických zesilovačů Boba Carvera Sunfire a mám poslední kusy ve výprodeji.
Co se týká hudby, poslouchám téměř vše s výjimkou dechovky a techna. Protože jsem starý burzovník mám moc rád kapely progresivního rocku ze 70. let jako je Gentle Giant, Van Den Graaf Generator, Genesis, Jethro Tull apd. , ale velmi rád poslouchám kvalitní současný jazz a blues a sáhnu občas i po dobré vážné hudbě.
5) Jak zacházíte se zákazníky: - rozlišujete nějaké jejich „kategorie“ a podle toho s nimi komunikujete
- jaké nabízíte služby
- slevy, internetový obchod
Rozhodně nedělám žádné rozdíly mezi zákazníky, zda chce koupit za deset tisíc nebo sto padesát tisíc korun. Mou snahou je, aby zákazník ode mě odcházel s pocitem, že mu někdo chtěl vyřešit nebo aspoň poradit s jeho problémem i když si nic nekoupí. On potom sám zjistí, jestli se vyplatí u mě něco koupit nebo ne. Pokud přijde audiofil, který si již něco nastudoval, naposlouchal a má konkrétní představu, tak je to jednoduché, prostě mu něco ze své nabídky pustím a on si buď vybere nebo ne, ale mnohdy přijde zákazník, který ani neví zda chce mít sestavu pro domácí kino nebo jen stereo. A to je pak můj (a všech hifi studií ) úkol, aby se zákazník dovedl rozhodnout. Tím se taky všechna studia liší od běžných komerčních obchodů s elektronikou. Dalo by se říci, my prodáváme kvalitativně a oni kvantitativně a to je obrovský rozdíl. Pokud je zákazník naprostý laik a má problém s instalací koupeného zařízení vše provedu u něj doma a případně i upozorním na některá úskalí při ovládání. Co se týká výhodnosti nákupů, ti co si objednají celé sestavy ( stereo nebo kino ) dostávají speciální ceny. Zboží je možno kupovat i na splátky a při splnění určitých podmínek i bez navýšení. Poněvadž je i mnoho zákazníků, zvláště na Ostravsku, kteří si nemohou dovolit koupit nové výrobky, zavedl jsem nově i hifi bazar, kde zboží zajišťuji sám, ale zajímavé staré stroje při koupi nového i vykupuji. Tyto bazarové výrobky společně i s nabídkou nových uvádím na mých webových stránkách, kde zákazníkům jejich starší zboží eventuelně také pomůžu prodat. Zahájil jsem i internetový obchod, který je sice v plenkách, ale vyplatí se cenově těm, kteří ví co chtějí a nepotřebují se o kvalitách přesvědčovat poslechem, protože jsou tam zajímavé slevy.
6) Je v Ostravě v této branži velká konkurence? V čem se snažíte být lepší? Působíte pro větší spádovou oblast, než je jen Ostrava?
V Ostravě kromě mého jsou další tři studia, ale pokud vím v každém se prodává jiné zboží, takže si navzájem nekonkurujeme, ale přesto si myslím, že vztahy mezi námi nejsou dobré a sám bych si přál spíš vzájemnou spolupráci a ne přetahování kupujících na své strany za každou cenu. Snažím se být lepší než konkurence především ve vztazích a službám k zákazníkovi, poněvadž toto rozhodně u běžných obchodů se spotřební elektronikou nenajdete. Hifi studia jsou speciální obchody s elektronikou, které nejsou ve všech městech, ale rozhodně je audiofilové vyhledávají, a proto i ke mně jezdí mnoho zákazníků z menších měst a obcí v okolí a výjimečně i z větších vzdáleností. Mé kabely DH Labs Silver Sonic například posílám po celé republice a musím říct, že více do Čech než na Moravu.
7) Vyznáváte nějakou audio filosofii? Nemyslíte, že stereo bude převálcováno domácím kinem a zanikne, proč?
Vedle sterea, které je tu samozřejmě již velmi dlouho se objevují stále nové a nové technologie jako např. MP3, dvd-video, dvd-audio, SACD. Mnozí dnešní zákazníci se ve spleti technologií ani neorientují, ale ve snaze ať jím něco neunikne, chtěli by pokud možno za co nejméně peněz všechny formáty i když ani neví jestli je využijí a budou je potřebovat. Stále více jich přichází s tím, že obnovuje svou audio sestavu a požaduje AV receiver, dvd přehrávač a sadu reprobeden, ale přesto chce poslouchat stereo a příležitostně i domácí kino. Je to dáno samozřejmě i finanční stránkou, poněvadž si nemohou všichni dovolit rozdělit své sestavy na čistě stereofonní a domácí kino. Tudy se ubírá směr vývoje, i mnohé komerčněji zaměřené firmy vypouštějí ze svých výrobních programů komponenty jen pro čisté stereo a orientují se čím dál více na domácí kino. Rozvoj vícekanálové reprodukce nelze zastavit,ale ortodoxní hifista si nikdy nebude poslouchat své oblíbené desky v prostorovém zvuku. Trend vývoje zřejmě půjde směrem vícekanálových reprodukcí a domácího kina, kdy se budou i v této oblasti vyrábět stále dokonalejší a cenově dostupnější přístroje, ale klasické stereo to určitě jen tak brzo nevytlačí.
8) Pohlcuje zájem o audio převážnou většinu vašeho času, nebo máte ještě nějaké hobby (jaké)?
Práce ve studiu mi zabírá převážnou většinu času, poněvadž už nemám žádného společníka ani zaměstnance a vše si dělám sám od nákupu zboží, dovozu zboží, prodeje, účetnictví, webových stránek, internetového obchodu, reklam do časopisů a to je velmi mnoho práce pro to, aby něco dobře fungovalo. Musím přiznat že si již nepamatuji na soustředěný poslech jen audia a vždy je doprovázen prací na počítači. Ale musím říst, že s hudbou se mi pracuje absolutně nejlíp. Kromě této administrativní práce vyrábím pro zákazníky z metráže hotové sety signálových a reproduktorových kabelů DH Labs nebo i jiných.
Jedinou věc, kterou si nikdy nenechám ujít , je jít si zahrát každý týden odbíjenou s přáteli.
9) Další záležitosti, které chcete sdělit čtenářům našeho časopisu, eventuelně postřeh nebo historka, která se vám v životě audiofila nebo prodejce stala?
Na závěr bych se chtěl zmínit o tom, že bych si přál aby vzrostla prestiž všech hifi studií a aby i dobře situovaní zákazníci začali uvažovat jako v zemích od nás na západ a nemohlo se stát, že člověk, který si objedná plasmovou obrazovku za půl miliónu si k tomu objedná audio-video sestavu včetně reprosoustav do padesáti tisíc korun. Takto nevyváženou sestavu rozhodně nenavrhoval žádný majitel hifi studia.